Libido, inaczej popęd seksualny zależny jest od wielu czynników. Jeśli chcesz zwiększyć libido, możesz skorzystać z wielu domowych sposobów. Lista 10 metod na rozbudzenie popędu seksualnego przyda się zarówno kobietom jak i mężczyznom pragnących aktywnie i przyjemnie spędzić czas z drugą połówką.

Co to jest libido?

Termin libido inaczej nazywany jest popędem seksualnym, określa chęć do podjęcia aktywności seksualnej. W teoriach psychoanalitycznych libido odnosi się do energii niezbędnej do przetrwania gatunku oraz instynktów seksualnych.

Według Freuda libido stanowi siłę napędową wszystkich ludzkich zachowań. Obecnie znaczenie tego terminu koncentruje na popędzie seksualnym – zarówno męskim jak i kobiecy.

Co wpływa na poziom libido?

Poziom libido u poszczególnych osób jest inny, stąd też różni nas częstotliwość aktywności seksualnej, która jest satysfakcjonująca. Stany lękowe, problemy w związku lub pracy, problemy zdrowotne, wiek, niezdrowa dieta czy brak aktywności fizycznej wpływa negatywnie na popęd seksualny. W artykule przedstawiamy sprawdzone sposoby na rozbudzenie libido.

Przyczyny niskiego libido

Obniżenie libido może spotykać nas w różnych momentach życia – nie jest regułą dotyczącą jedynie starszych osób. Zwiększenie popędu seksualne wymaga zlokalizowania przyczyny problemu oraz znalezienia odpowiedniego środka zaradczego. Obniżone libido może być spowodowane:

  • niskim poziomu hormonów odpowiedzialnych za popęd seksualny – testosteron u mężczyzn, estrogen u kobiet,
  • stosowaniem leków,
  • depresją, stresem, stanami lękowymi,
  • problemami w związki,
  • zmianami hormonalnymi – menopauza, andropauza, okres po porodzie oraz podczas karmienia piersią.

Sposoby na zwiększenie popędu seksualnego dla kobiet i mężczyzn

Zwiększenie poziomu libido wymaga dbania o kondycję fizyczną oraz psychiczną. Jeśli w Twoim związku pojawiły się problemy, wkradła się rutyna czy znudzenie czas to naprawić. Istnieje wiele różnych metod na zwiększenie popędu seksualnego. Początkowe objawy obniżonego libido nie zawsze oznaczają poddaniu się leczeniu farmakologicznemu. Oto kilka skutecznych i sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci na powrót cieszyć się udanym współżyciem.

1. Dieta

Do produktów przyjaznym Twojej seksualności należy między innymi czekolada. Jej spożywanie stymuluje wydzielanie serotoniny – działając jak afrodyzjak. Banany i awokado natomiast zwiększają przepływ krwi do narządów rozrodczych, zwiększając ich wrażliwość. Do listy można dodać również: figi, ostrygi i brzoskwinie.

2. Aktywność fizyczna

Regularne ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na gospodarkę hormonalną. Pozawalają cieszyć się lepszą sylwetką, działają antystresowo oraz pomagają zachować sprawność seksualną. Po prostu rób to co lubisz. Może to być bieganie, pływanie, fitness czy cokolwiek innego. Każdy sport, który będzie kosztował Cię kilka kropel potu jest dobry.

Część specjalistów wskazuje na korelacje między nadwagą, a niskim poziomem libido. Przekłada się również na obniżoną płodność, co ma istotne znaczenia dla par starających się o dziecko. Ponadto nadwaga może obniżać pewność siebie oraz samoocenę.

Nadwaga prowadzi do zaburzenia równowagi organizmu, jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych a także wpływa niekorzystnie na gospodarkę hormonalną. Zdrowia dieta i aktywność fizyczna pomaga utrzymać odpowiednia wagę oraz dostarcza energii witalnej.

3. Zioła

Stosowanie ziół może pomóc pobudzić libido poprawiając funkcje seksualne kobiet i mężczyzn. Niewiele badań jednoznacznie wskazuje na właściwości ziół w zwiększaniu popędu seksualnego. Badanie przeglądowe z 2015r. wskazuje na kilka ziół wartych szczególnego zainteresowania, należą do nich:

  • maca,
  • tribulus,
  • miłorząb japoński,
  • żeń-szeń.

Pomimo faktu, że zioła są darem natury, należy podchodzić do nich z rozwagą. Stosowanie, niektórych z nich może wchodzić w interakcje z lekami. Przed ich stosowaniem skonsultuj się z lekarzem.

Kompleksowe mieszanki ekstraktów ziołowych z dodatkiem witamin i minerałów znajdziesz w środkach na zwiększenie popędu seksualnego. Przed zakupem sprawdź: Ranking tabletek na libido dla kobiet.

4. Ćwiczenia mięśni dna miednicy

Mięśnie dna miednicy – łonowo-guziczne – potocznie nazywane są mięśniami Kegla. Odpowiedzialne są między innymi za skurcze występujące podczas orgazmu czy utrzymywanie moczu w pęcherzu. Podstawowe ćwiczenia mięśni Kegla są bardzo proste, wystarczy, że poświęcisz 10 minut dziennie, a nagrodą za regularne ćwiczenia będą intensywniejsze i częstsze orgazmy.

Mięśnie Kegla najprościej zlokalizujesz w toalecie. Podczas oddawania moczu, spróbuj przerwać strumień – mięśnie za to odpowiedzialne są właśnie mięśniami dna miednicy. Kiedy już je najdziesz możesz zacząć trening.

Podstawowe ćwiczenie możesz wykonywać w dowolnej chwili i miejscu. Polega na spinaniu mięśni Kegla – należy utrzymywać napięcie przez 3-5 sekund, a następnie je rozluźnić. Wykonaj 10 takich powtórzeń kilka razy dziennie. Ważne jest, aby nie angażować mięśni pośladków i brzucha. Regularne ćwiczenia zapobiegają nietrzymaniu moczu oraz zwiększają sprawność seksualną – zarówno kobiet jak i mężczyzn.

5. Wysypiaj się

Szybki tryb życia i ogrom obowiązków wiąże się często z ograniczeniem czasu snu. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędna jest odpowiednia ilość snu. Każdy może potrzebować nieco innego czasu regeneracji – zazwyczaj optymalny czas snu mieści się w granicach 6-8 godzin.

Nieregularny czy zbyt krótki czas snu negatywnie wpływa na poziom hormonów. O ile jednej zarwanej nocy zbytnio nie odczujesz, w dłuższe perspektywie czasu odbije się to na Twoim zdrowiu oraz obniży popęd seksualny.

Wstając wyspani czujemy się rześcy i pełni energii – również tej seksualnej. Badanie przeprowadzone w 2015r. sugeruje, że kobiety, które się wyspały odczuwają podczas dnia zwiększony popęd seksualny. Ponadto zgłaszały większą wrażliwość narządów płciowych, co przekładało się na jakość stosunku.

6. Medytacja

Chęć na podjęcie aktywności seksualnej może być zaburzona przez narastający stres czy lęk. Przyczyn takich stanów jest wiele. Domową metodą, którą możesz wprowadzić do codziennego rytuału jest medytacja. Kiedy uporasz się ze stresem, twoje ciało się rozluźni, odzyskasz energię do życia i igraszek.

7. Dbaj o relacje partnerskie

Spędzaj czas ze swoją drugą połówką, otwarcie rozmawiaj i dbaj o dobre relacje. Poświęcajcie czas sobie nawzajem w pełni się angażując – odstawcie na bok social media i programy telewizyjne.

Rozmawiajcie o swoich potrzebach, oczekiwaniach i problemach – w tym również seksualnych. Możecie spędzać wspólny czas aktywnie, zwiększy to motywację do uprawiania sportu – tak spędzicie czas aktywnie i przyjemnie.

8. Przełam rutynę

Gra wstępna i inicjowanie seksu niczym już Was nie zaskakuje? Spróbujcie czegoś nowego, rutynowy seks jak ze scenariusza działa niszcząco na libido. Stopniowo staje się nudny i nie daje takiej satysfakcji jak na początku związku.

Wprowadźcie nowe elementy zarówno do gry wstępnej jak i samego seksu. Jeśli oboje się zgodzicie, można wprowadzić zabawki erotyczne lub przebrania. Seks nie ogranicza się jedynie do sypialni, spróbujcie kochać się w inny miejscu, o innej niż standardowo porze. Zaskakujcie siebie nawzajem, wychodźcie z inicjatywą, próbujcie nowych pozycji.

Gra wstępna jest szczególnie ważna dla kobiet. Badania wskazują, że niespełna 1 na 5 kobiet doznaje orgazmu podczas penetracji. Znacznie więcej, bo aż 1/3 twierdzi, że stymulacja łechtaczki jest niezbędna do osiągnięcia szczytowania.

Porada dla mężczyzn

Poświęcaj więcej czasu na całowanie, pieszczoty oraz seks oralny. Satysfakcja seksualna płci przeciwnej to obopólna korzyść. Większa satysfakcja przekłada się większą ochotę na seks, a tym samy zwiększenie libido.

9. Rzuć palenie

Paląc papierosy dostarczamy do organizmu masę szkodliwych substancji zaburzających pracę układu sercowo-naczyniowego. Nałogowi palacze podatni są na zmniejszeni płodności, zwiększone ryzyko obniżenia pożądania seksualnego oraz energii witalnej. Niewielki odsetek może pochwalić się skutecznym rzuceniem nałogu, szanse na sukces zwiększają się przy stosowaniu tabletek, gum lub plastrów pomagających rzucić palenie.

10. Terapia seksualna

Popęd seksualny jest zjawiskiem złożonym obejmującym czynniki fizjologiczne jak i psychologiczne. Może zdarzyć się sytuacja, w której osoba, mimo przestrzegania wszelkich zasad zdrowotnych ma problemy z libido.

Doradztwo w zakresie relacji może być pomocne w przełamaniu rutyny w związku, negatywnych poglądów na temat seksualności, własnej samooceny, leków czy depresji. Terapia seksualna może być przeprowadzana w trybie indywidualnym lub z partnerem w zależności od złożoności problemu.

11. Leczenie farmakologiczne

Obniżony popęd seksualny można leczyć przy użyciu leków. Taka forma leczenia wymaga nadzoru lekarskiego. Leki są skuteczne, jednak nie są zbyt przyjazne dla naszego organizmu. Mogą wywoływać szereg skutków ubocznych, dlatego też w pierwszej kolejności warto rozważyć korzystanie z naturalnych metod.

Nagły spadek popędu seksualnego należy jak najwcześniej skonsultować z lekarzem. Po przeprowadzeniu wywiadu lekarskiego, specjalista pomoże Ci znaleźć przyczynę dolegliwości. Zaproponuje formę leczenia – metodami naturalnymi lub przy poważniejszych problemach leczenie farmakologiczne.

Zwiększenie libido u mężczyzn

Poziom libido u mężczyzn związany jest między innymi z poziomem testosteronu. Poziom tego hormonu spada wraz z wiekiem, rozwiązaniem jest zastosowanie hormonalnej terapii zastępczej. Przegląd literatury wskazuje również na możliwość naturalnej stymulacji produkcji testosteronu. W tym celu przyjmuje się suplementy lub pokarmy bogate w cynk, witaminę D, kwasy omega-3.

Zwiększenie kobiecego libido

W przypadku kobiet istotną rolę pełni estrogen, w dużym stopniu warunkując popęd seksualny. Obniżenie libido zauważalne jest podczas menopauzy, kiedy to poziom tego hormonu spada. Pożądanie seksualna może być również redukowane przez przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych. W takim przypadku warto ponownie skonsultować się z lekarzem dopasowując odpowiednie pigułki.

Czy powinienem/powinnam udać się do lekarza?

Lekarz przedstawi Ci szczegółowe informacje o potencjalnych przyczynach oraz metodach leczenia. Czym prędzej należy udać się do lekarza kiedy zauważysz dodatkowo występujące dolegliwości w postaci:

  • wysokiego ciśnienia,
  • bolesnych zbliżeń,
  • drastycznego obniżenia libido.

Seks to nieoderwalna część naszego życia – jeśli zauważysz znaczne obniżenie popędu seksualnego zasięgnij porady lekarskiej. Informacje znalezione w sieci powinny być dla Ciebie jedynie wskazówka, nigdy natomiast nie zastępują porady lekarskiej.