Palenie papierosów zwiększa ryzyko chorób dróg oddechowych, niedokrwienia serca, impotencji czy bezpłodności. To tylko kilka z licznych skutków powodowanych przez szkodliwe substancje zawarte w dymie papierosowym. Jakie argumenty stoją za rzuceniem nałogu i co może przynieść Ci rzucenie palenia?

Korzyści z rzucenia palenia

Inforgafika: jakrzucicpalenie.pl

Po 20 minutach
Ciśnienie tętnicze wraca do normy oraz podwyższa się temperatura kończyn.
Po 8 godzinach
Zwiększa się poziom tlenu w organizmie, a zawartość CO2 spada.
Po 24 godzinach
Zmniejsza się ryzyko nagłego zawału serca.
Po 48 godzinach
Zmysły smaku i zapachu wracają do normy.
Po 2 tygodniach do 3 miesięcy
Wydolność płuc zwiększa się o 30% oraz poprawia się działanie układu krążenia.
Po 1 – 9 miesiącach
Wzrost energii, rozpoczyna się regeneracja nabłonka dróg oddechowych w wyniku czego ustępuje kaszel, duszności oraz uczucie niedrożności dróg oddechowych.
Po 1 roku
Ryzyko choroby niedokrwienia serca zmniejsza się o 50%.
Po 10 – 15 latach
Ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienia mózgu oraz raka płuc będzie na podobnym poziomie co u osób nie mających wcześniej styczności z nałogowym paleniem.

Palę bo? Obalamy mity

1. Mam z tego przyjemność
Złudne odczucie przyjemności nie daje smak papierosa, ale zaspokojenie głodu nikotynowego – od której organizm jest uzależniony. Przypomnij sobie doznania odczuwane po zapaleniu pierwszego papierosa. Zapewne nie było to coś Ci smakowało, prawdopodobnie powodowało niesmak w ustach i dławienie.
2. Łagodzi stres oraz pozwala się zrelaksować
W sytuacjach stresowych często pali się więcej niż zazwyczaj. Jest to nabyty nawyk, który przybraliśmy jako formę walki ze stresem. Zastanów się co pozwało Ci się zrelaksować zanim w Twoim życiu pojawił się nałóg. Może to być czytanie książki, medytacja, sport czy cokolwiek innego. 
3. Pozwala się skoncentrować
Osoby uzależnione są bardziej skoncentrowane, kiedy mają stabilny poziom nikotyny we krwi, wraz ze spadkiem nikotyny czujemy coraz większą chęć na papierosa, co może działać dekoncentrująco. Nie oznacza, to że palacze mają większe zdolności koncentracji, ale to, że ich organizm nie potrafi sobie radzić bez nikotyny. 
4. Pomagają utrzymać szczupłą sylwetkę
Jest to mit, który ze zdrowiem nie ma nic wspólnego. W początkowym okresie rzucania palenia jesteśmy pod presją silnego głodu nikotynowego. Zamiast sięgnąć po kolejnego papierosa, zaczynamy podjadać, co może nieco zwiększyć wagę ciała po rzuceniu nikotyny. Rozwiązaniem jest zwiększenie aktywności fizycznej – dzięki temu oderwiesz myśli od palenia oraz unikniesz przybrania na wadze.

Rozstanie się z nałogiem wymaga ogromnej determinacji. W celu zwiększenia swoich szans możesz wspomóc się preparatami łagodzącymi objawy rzucenia. Sprawdź koniecznie: Ranking tabletek, gum i plastrów na rzucanie palenia.

Dlaczego warto rzucić palenie?

Przedstawiamy krótką listę negatywnych skutków palenia papierosów, która być może zmotywuje Cię do porzucenia nałogu.

  • gorsze dotlenienie organizmu,
  • nieświeży oddech,
  • żółknięcie zębów, szybsze starzenie się skóry, włosów i paznokci,
  • mniejsza wydolność organizmu,
  • zwiększone ryzyko zachorowania na poważne choroby, min. raka płuc,
  • woń dymu papierosowe na rękach i ubraniu,
  • duże wydatki na papierosy oraz skutki ich palenia (leki, kosmetyki, stomatolog).

Palenie papierosów może negatywnie wpłynąć również na kwestie łóżkowe, w tym: